Czy książka może być interaktywna?

Pierwszy wpis na blogu i to od razu książkowy, ale w zasadzie jak mogłoby być inaczej, kiedy jest się niereformowalnym molem książkowym ciągle szperającym w secondhandach, TK Maxxie i wynajdującym w księgarniach (głównie stacjonarnych – jestem staroświecka i książkę lubię „poczuć” – dotknąć, przekartkować, po prostu nie mogę się oprzeć, choć i księgarniami online nie pogardzę) książkowe perełki dla dzieci, a trochę też, nie ukrywam, dla siebie.

Książki autorstwa Jane Foster spodobały mi się już dawno temu, nie należą jednak do najtańszych (co nie znaczy, że nie są warte swojej ceny, bo według mnie na pewno są, a i Wy mam nadzieję po przeczytaniu tego wpisu nie będziecie mieć co do tego żadnych wątpliwości), ale kiedy przed Świętami kupowałam kilka książek dla syna w jednej z księgarni internetowych postanowiłam również dorzucić do koszyka Let’s eat oraz Dress up.

Bardzo lubię wszelkiego rodzaju książki interaktywne, dotykowe, z przesuwanymi elementami, z okienkami, dźwiękowe – każda z takich „atrakcji” pomaga nam skupić uwagę dziecka na dłużej, a dzieci też chętnie do takiej książki wracają. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy z takich „standardowych” książek całkowicie zrezygnować tylko na rzecz takich „bombowych” – zwykła książka ma bowiem w sobie niezwykłe zalety, pozwala nam m.in. na budowanie niezwykłej więzi z dzieckiem, kiedy to siedzimy wtuleni w siebie na fotelu czy kanapie, ale od czasu do czasu, warto wyciągnąć z kapelusza taką książkę z efektem WOW!. Szczególnie jest to przydatne, kiedy jesteście nauczycielami i jak wiecie skupienie uwagi dwudziestki aktywnych 3-4 latków w sali pełnej zabawek może być dość trudne – wtedy z pomocą może przyjść Wam taka właśnie książka z efektem WOW!.

Wracając do pierwszej z książek Jane Foster, czyli książki Dress up, jak sam tytuł wskazuje, doskonale sprawdzi się ona w przypadku wprowadzania słownictwa związanego z pogodą/porami dnia oraz ubraniami – jej format nie jest duży (na oko jest trochę większa niż mały zeszyt), dlatego sprawdzi się raczej w mniejszych grupach dzieci, np. w szkołach językowych oraz oczywiście w domowym zaciszu.

Zapoznamy się w niej m.in. z następującym słownictwem: sunny, hat, sunglasses, scarfs, mittens, snowing, swim time, bedtime, goggles, armbands, pyjamas, slippers, raining, coat, wellies.

Co jednak najważniejsze oprócz nauki/powtórki słówek – dzieci same ubiorą zwierzątka w dopasowane do pogody/pory dnia ubrania, przesuwając paluszkiem odpowiednie elementy. Nie ma według mnie lepszej możliwości, żeby przećwiczyć daną frazę niż zastosowanie jej od razu w realnym użyciu – tutaj mamy tę możliwość już podczas czytania. W książce powtarza się też zwrot Can you put on…, którego nauczenie się będzie przydatne w codziennej rutynie. Oczywiście po lekturze książki zachęcam do ćwiczeń praktycznych na misiu/lalce lub żywym organizmie 😉

Pora na drugą książkę w tej samej konwencji, a mianowicie Let’s eat. Nauczyciele na pewno dostrzegą jej potencjał przy powtórce słownictwa z zakresu nazw posiłków oraz oczywiście jedzenia. Dzieci zapoznają się m.in. z następującymi słowami: juice, toast, breakfast time, snack time, banana, milk, lunch time, cake, treat time, yoghurt, apple, pizza, salad, dinner time będzie też kilka ciekawych czasowników takich jak to chop, to peel, to pour, to butter, to slice, to scoop, to slice, to toss. I rzeczywiście dzięki interaktywnym elementom będziecie mogli dosłownie pokroić jabłko, obrać banana ze skórki, nalać soku czy posmarować tosta masłem, a dodatkowo wprowadzicie/utrwalicie konstrukcję Can you…

Dla mnie te książki to absolutny hit, już przetestowane na moim synu, czekają teraz na dogodny czas, żeby mogły zaprezentować się szerszej publiczności podczas zajęć z dziećmi. Co do ceny, to tak jak pisałam nie należą do najtańszych, kosztują około 45 zł/sztuka jednak zważywszy na ich potencjał zdecydowanie są warte swojej ceny (według mnie inwestycja w książkę jest dużo bardziej opłacalna niż np. w masę gadżetów ze znanych sieciówek).

Zapisz się na newsletter i dołącz do naszej kreatywnej społeczności

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments